Warianty trasy - Duży Śledź

Długa trasa podczas Bałtyckiego Śledzia. Przeznaczona dla jachtów większych, potencjalnie szybszych, czyli dla grup ORC A oraz PIKLING (jachty bez pomiaru powyżej 9,5m długości). 

Możliwych wariantów trasy jest co najmniej kilka. W najlepszym wariancie opłyniemy Bornholm i walczyć będziemy na odcinku specjalnym, który pokrywa sie z trasą klasycznego żeglarskiego rekordu: Świnoujście – Gdynia (lub też Gdynia – Świnoujście).

Na obrazku przedstawiamy 3 z wielu możliwych wariantów trasy Dużego Śledzia:

Wariant I

400 Nm (po najkrótszej możliwej drodze) Gdynia – dookoła Bornholmu – Świnoujście –Gdynia (lub też w odwrotnym kierunku)

Do tego dążymy. To najlepsze co możemy Wam zaoferować. Najdłuższa i najciekawsza trasa. Aby się odbyła musi wiać wystarczająco mocno by pokonać ją w 3-4 dni i musimy mieć możliwość bezproblemowego pokonywania granic morskich. W gratisie możecie walczyć o rekord trasy Gdynia - Świnoujście

Wariant II

290 Nm (po najkrótszej możliwej drodze) Gdynia –Kołobrzeg – Gdynia

Da się go zastosować nawet jeżeli nie zluzują rygorów granicznych.

Wariant III

130 Nm (po najkrótszej możliwej drodze) Gdynia – Łeba - Gdynia

Teoretycznie najkrótszy wariant, ale da się też krócej jeżeli pogoda nie pozwoli. Da się go zastosować nawet jeżeli nie zluzują rygorów granicznych.

Warianty, które nie zostały podane na mapie:

Wariant IV

390 Nm (po najkrótszej możliwej drodze) Gdynia – Świnoujście – Gdynia

Da się go zastosować nawet jeżeli nie zluzują rygorów granicznych, a także próbować przy okazji bić rekord trasy Gdynia – Świnoujście. I mamy na to dwie szanse, w obie strony :)

Wariant V

350 Nm (po najkrótszej możliwej drodze) Gdynia – dookoła Bornholmu – Gdynia

Wariant VI

300 Nm (po najkrótszej możliwej drodze) Gdynia – dookoła Christianso – Gdynia

Wariant VII

300 Nm (po najkrótszej możliwej drodze) Gdynia – Kołobrzeg – dookoła Bornholmu – Gdynia (lub w odwrotnym kierunku). 

Są możliwe inne warianty, dla przejrzystości nie będziemy wszystkich przedstawiać. Mamy nadzieję, że rozumiecie nasze intencje :)

Najbardziej prawdopodobne warianty gdyby były problemy z przekraczaniem granicy to: II, III lub IV.

Priorytety przy wyborze wariantu trasy:

1. Bezpieczeństwo. Dopasowanie do aktualnych warunków (siła, kierunek wiatru oraz zafalowanie) i prognoz pogody. Żeglowanie w zasięgu VHF stacji brzegowych na tyle na ile to możliwe. Dostęp do prognoz pogody (VHF oraz GSM).

2. Możliwość pokonania jej przez większość jachtów w czasie nie dłuższym niż 3 do 4 dni.

3. Atrakcyjność wizualna oraz regatowa. Regaty, których trasy przynajmniej częściowo przebiegają w pobliżu lądu są zdecydowanie trudniejsze pod względem taktycznym i nawigacyjnym. Do takich należą słynne regaty Sydney – Hobart czy Fastnet Race.

Osobną kwestia pozostaje fakt, że nie wiemy czy w czasie trwania wyścigu będzie można:

1. Przekraczać polską granicą morską bez ryzyka, że po powrocie będziemy musieli przechodzić kwarantannę mimo, że nie byliśmy w innym państwie.

2. Wpływać na wody terytorialne innych państw gdyż Bornholm to wyspa duńska.

O tym na jakiej trasie wystartujemy 20 czerwca zdecyduje organizator. Powiadomimy Was o tym najdalej na odprawie on-line 20 czerwca.

Od czego zależy na której trasie możecie popłynąć? Od rozmiaru. Łódki, nie Waszego :)

Jeżeli chcecie startować na jachcie z ważnym certyfikatem (czyli na rok 2020) ORC Club lub ORC International sprawdźcie jaką wartość ma CDL w świadectwie pomiarowym. Jeżeli powyżej 7,5 to trafiacie do grupy ORC A i ścigacie się na trasie Dużego Śledzia. Jeżeli nie macie pomiaru ORC, ale za to jacht o długości powyżej 9,5 metra (grupa PIKLING) to również rywalizujecie w Dużym Śledziu.

A dla kogo jest trasa krótsza - Mały Śledź? Dla jachtów z certyfikatem ORC z CDL nie większym niż 7,5 (grupa ORC B) oraz jachtów bez pomiaru ORC o długości maksymalnej 9,5 metra (grupa SAŁAKA).



Organizatorzy

Sponsor